Kaos på bakbordet.


Aldrig förr, aldrig förr har jag bakat så underligt. Började med att jag hittade en länk på en
tjejs blogg till en himmelsk (vad jag tror) Chokladmoussetårta, kunde annat än favoritisera
den addressen, så idag efter jobb på dagis&flängande inne i staden på jakt efter en fotograf
så högg jag tag i verket.

Jag har aldrig var med om maken på en sådan jobbig bakning, började som det stod i receptet att vispa
ihop botten till själva kakan, den kom ur ugnen platt som en pannkaka och ville absolut inte
släppa formen.
Jag tog i med hårdhandskarna och fick ur en som då kändes som en tunn skosula, denna
som skulle ha blivit en hög fin botten som man skulle kunnat dela på 2. Icke möjligt.
Här någonstans slängde jag in choklad för att smälta i micron, och som kvinna gjorde jag två
saker samtidigt, kläckte lite ägg ett par meter bort när jag vänder mig om för att kika på chokladen
då ett tjernobyl-rökmoln möter mitt ansikte, som en katt fräser jag och drar i allt som heter kontakter
och i röken fumlar jag mig fram till alla fönster och dörrar.
Micron var paj, fick vattenbada mina chokladisar istället, det är ändå det bästa sättet.
Ska då forsätta min kaos-historia, (för ett par veckor sedan så kom jag på en finurlig uppfinning
med el-vispen, jag tycker det tar sådan lång tid att vispa allt man ska vispa med den så jag fixar
till det så den kan stå för sig själv och vispa, utan att man håller i den. Funkar utmärkt jämt!)
Men denna gång när jag stod och knäckte choklad i vattenbadet i godan ro, så vispade elvispen
grädde på diskbänken, sekunden senare fick jag höraett skrammel följt av ett virr-varr av grädde
sprids ut över hela köket och en nu grining Frida får tag på manicken, för att sedan avsluta med att hålla i den förbannade vispen. 
Så när föräldrar kom hem så möttes dom utav rök utpyrandes från fönster&vrår,
grädde över hela köket, och disk ända upp till deras dotters haka.  

Men i det hela så tror jag tårtan blev rätt okej, blir provsmakning imorgon.
Midsommar, det blir fest i sommarstugan detta år.
imorgon åker Ballo!  :-(




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback